Perkongsian: Sinaran United by Liga Lokal Perak

FB_IMG_1613743162067.jpg

Kelab Minggu Ini - Sinaran United Football Club

Pemilik : FD CONSTRUCTION AND SUPPLIES

Penaung : Mohd Zueffendy bin Ahmad Daud

Pengurus : Mohd Zueffendy bin Ahmad Daud

Penolong Pengurus : Mohd Zafril Izuan

Penasihat : Mohd Yunus

Barisan Pengurusan

Ketua Jurulatih: KOSONG

Penolong Jurulatih : Mohd Faizal bin Zuhari

Pengurusan Teknikal : Mohd Shahir bin Abd Rahman

Kecergasan/Perubatan : Hizami Akmal

FB_IMG_1613743169023.jpg

Sinaran United ditubuhkan pada awal tahun 2014 hasil penjenamaan semula pasukan Declare FC dengan padang perumahan Taman Sinaran dijadikan sebagai kawasan latihan. Disebabkan komitmen daripada pemain-pemain, beberapa individu persendirian dengan bermurah hati menyediakan beberapa peralatan/fasiliti seperti jersi,bola dan tiang gol bagi memudahkan pasukan menyertai beberapa kejohanan. Sinaran United FC membuat penampilan buat kali pertama di liga Gerik pada tahun 2014, namun tersingkir awal diperingkat kumpulan.

Pada tahun 2015, Sinaran United menarik diri dari kejohanan pada saat akhir akibat masalah teknikal yang dihadapi pasukan. Pencapaian terbaik sinaran united dalam kancah liga Bolasepak Gerik ialah pada tahun 2016 dengan menduduki tempat ketiga. Sinaran United juga mempunyai skuad muda yang diberi nama Akademi sinaran yang telah berjaya mendapat tempat kedua dalam liga bawah 20 pada tahun 2014 dan pasukan yang sama menjuarai kejohanan Futsal Parlimen Gerik.

Selain menyertai liga bolasepak di Gerik, Sinaran United juga pernah mencuba nasib dengan menyertai liga Baling di negeri Kedah. Hasil menyertai liga-liga diluar kawasan Gerik telah memberi sedikit impak kepada pasukan setelah dikenali oleh pasukan-pasukan luar yang berminat untuk mengadakan perlawanan persahabatan seterusnya mewujudkan satu hubungan yang baik bagi urusan mengimport pemain.

Pada tahun 2017, Sinaran United telah bekerjasama dengan Pihak Sekolah Menengah Sultan Idris Shah II yang menjadi pusat bagi latihan skuad projek Bawah 18 tahun Hulu Perak. Skuad ini diberi tajaan oleh Kelab bagi menghadapi kejohanan Liga Bolasepak Bawah 20 tahun. Skuad projek ini juga merupakan prospek yang akan dibawa bagi menyertai pasukan Sinaran City dibawah naungan Sinaran United untuk menghadapi Liga Gerik Divisyen 2 pada tahun 2019.

Hasil kejayaan menubuhkan pasukan ini, Sinaran United telah berjaya melahirkan 2 pemain yang masing-masing beraksi dengan pasukan PKNP(Perak) dan DAR Wanderers(Pahang) serta melahirkan seorang jurulatih kecergasan yang berkhidmat dengan pasukan Selangor United.

FB_IMG_1613743147639.jpg


Padang Bola Sepak Admin