Ayah, Kasut Bola, dan... | #KaranganBolaSepak

Ayah, Kasut Bola, dan... | #KaranganBolaSepak By Imran Razib

Ayah, dialah yang memperkenalkan majalah Piala Dunia 2002 kepadaku. Piala Dunia Korea & Jepun 2002 ialah piala dunia pertama yang menjadi ingatanku. Biarpun ayah selalu cakap yang aku sering menemaninya ketika Perancis 1998 ketika aku berumur 2 tahun. Dia jugalah yang mengajar aku untuk mengumpul material-material mengenai 'Big Event' bola sepak antaranya World Cup dan Euro.

Tetapi, tahun 2002 itulah aku mula benar-benar mengikuti dan mengingati bola sepak. Pembukaan kejohanan itu adalah satu kejutan buat dunia! Juara dunia ditumbangkan. Wakil Afrika, Senegal jadi bahan bualan ramai. Dan dari situlah, aku mengerti bola itu bulat dan segalanya boleh berlaku dalam bola sepak.

Ayah juga mengajar untuk isi result dalam 'pocket schedule' yang turut didapati di dalam majalah rasmi World Cup. "Ini semua sejarah" katanya. Aku turut dihadiahkan bola Adidas Fevernova oleh pakcik aku sendiri. Seingat aku, original. Tapi sayang, aku pergi bantai main atas jalan raya disebabkan tiada padang berhampiran rumah. Habis koyak kulitnya. Sehingga sekarang aku akan beli setiap majalah rasmi World Cup dan Euro untuk aku isi result buat catatan sejarah.

Dalam pada itu, bola sepak tempatan ketika itu tidaklah begitu meriah macam sekarang. Malah, JDT belum wujud untuk aku sokong. Jujur aku katakan, aku tak kenal pemain-pemain Johor FC dan Johor FA pada sekitar 2002-2008. Apa yang berlaku, aku sokong team Perlis! Ya, pelik bukan? Aku lebih ingat Philimon Chipeta, Zackaria Simukonda dan Amran Omar (Goalkeeper Perlis) yang macam Jorge Campos keeper Mexico. Masa itu, team MPPJ FC pun aku sokong! Haha! Noobnya masa tu. Jujur aku katakan, kali pertama aku pergi ke stadium ialah pada 2015! Final Piala FA, JDT lawan PKNS. Dasar bangsa final!

Bukan apa, stadium Larkin tu agak jauh dari rumah aku di Kluang.

Mengulas tentang penglibatan secara aktif pula, kali pertama aku main bola secara kompetitif, ialah pada 2007, darjah lima. Malam sebelum game, ayah bawa aku pergi ke kedai nak belikan kasut bola baru. Jenama biasa-biasa. Dah pilih, dah try, ayah bayarkan. Sampai di rumah, konon-konon nak try lagi sekali. Buka kotak, kasut aku tu kedua-duanya belah kanan! Jam pukul 10, memang dah tutuplah kedai. Esok pagi, ayah hantar aku ke sekolah, dan dia bergegas pergi ke kedai kasut untuk tukar kasut dan pastikan aku dapat bergaya dengan kasut baru! Itulah kasut bola pertama dan terakhir aku. Pasukan aku berjaya raih tempat ketiga, kandas di separuh akhir sebab aku tak score penalty shoot-out! Hm.

Fast forward tahun 2013 aku tingkatan 5, aku berjaya masuk untuk selection atau budak sekolah kata pemilihan. Tapi aku tak terpilih dan akhirnya, cikgu pakai aku jadi pengadil friendly game team sekolah. Lol!

Bagaikan mimpi! Aku terlibat dengan Liga Malaysia pada 2017. Di Stadium UiTM lah aku bertemu dengan HM17 yang ketika itu bertugas sebagai Pegawai Media UiTM FC. Dan dari situ aku mula belajar dan tahu tentang selok belok permainan bola sepak di luar padang. Aku juga mula untuk mengikuti dengan lebih rapat lagi kehidupan pemain dan jurulatih. Hari ini habis game, esok pagi recovery session, dan petang pula ada training. Fuh.

Musim 2018, aku juga mula berjinak-jinak dengan media sosial untuk UiTM FC. Aku jadi videographer, kadang-kadang jadi wartawan lokasi, dan ya, memang cita-cita aku untuk menjadi wartawan atau penyampai sukan. Dapat travel away game ikut team dan dapat merasa escort polis trafik untuk pergi ke stadium. Dari situlah aku menjalin networking dengan wartawan-wartawan sukan yang lain dan juga pengulas Haji ZAR! Akhirnya aku gunakan pentas SCL 2018 untuk aku realisasikan cita-cita mengulas perlawanan bola sepak dan ya, aku masih lagi merangkak di dalam bidang ini. Tetapi aku puas sebab dapat pengalaman yang mahal, yang belum tentu aku dapat dekat tempat lain.

Akhir kata, bola sepak adalah universal. Ia adalah hiburan seperti WWE. Ada naik ada turun, ada suka ada duka, ada nilai sentimentalnya sendiri. Hargailah suasana bersorak, berduka, malah membahan antara satu sama lain itu juga mampu menjadikan kita, kau, aku, mereka menjadi sebagai peminat bola sepak.

FB_IMG_1584972441888.jpg

Note from padangbolasepak.com: During the Restriction Movement Order 2020 Malaysia to combat Covid19 - Padangbolasepak.com encourages you from home to write essays about our beloved game of football. Can be anything. Why you fell in love with it? Your first game watching or playing? Friendships forged? Etc. Stars the limit. ⁣

500-1,000 / more words.⁣

The objective is simple. Sharing the joy of football. Challenge you to write about the joy you may want to share. As well as keep you occupied and encourage to write. Provided that you have nothing else to do.⁣ Email us your essay with a photo attached at contact@padangbolasepak.com & we’ll post on the website as well on social media.⁣

Thank you and take care brothers and sisters.